Kyllähän totuus on rodussamme se, että elleivät kasvattajat tee mitään asioiden hyväksi, on "loppu lähellä" ja mitä jää uusille kasvattajille? Samat koirat, samat urokset ja sukulaiset. Paljon ei tarvitse laskuoppia osata, kun arvaa miten siinä tulee käymään. Surullista....
Olen usein miettinyt, että ovatko kasvattajat ns. nimekkäiden koirien perään, tittelin kiilto silmissä haluamassa vain sitä näyttelytähteä, voitokkaista voitokkainta? Löytyykö kasvattajista tarpeeksi paljon sellaisia, jotka ihan aidosti (aikuisten oikeesti) välittävät rodusta, sen tulevaisuudesta, mahdollisuudesta tämän rodun olemassaoloon ja terveydestä + rotutyypistä??
Tällä menolla tulee aika, että joudutaan ns. rotuun ottoon turvautumaan tai tekemään kahden rodun risteytystä (näitäkin esimerkkejä löytyy joistain roduista). Nyt jos koskaan olisi aika hieman "höllätä" näyttelytitteleiden suhteen, tehdä työtä jotta löytäisimme uusia variaatioita, yhteistyötä kaikkien kanssa ja antaa avoimesti ja rehellisesti omaa tietämystä rodun suhteen.
Luonne, terveys, rotutyyppi - eikö sen tulisi olla siinä? Jos vielä on kaunis rotutyyppi, niin mikäpä sen sulompaa... puhumattakaan kaunis JA terve!
Olen itse käyttänyt näiden yli 20 vuoden ajan paljon voimavaroja löytääkseni uutta jalostukseen kelpaavaa ja ns. käyttökelpoista, niin pakastesperman kuin tuontikoirien suhteen. Osa näistä on onnistunut, osa mennyt enempi-vähempi metsään. Meidän tulisi yrittää unohtaa henkilökemiat (väitän että ne ohjaavat ihan liikaa harrastusta!) ja vaikka hammasta purren tehdä yhteistyötä yli rajojen.
Ei tietenkään pidä mennä "merta edemmäs kalaan" ellei jo oman maan jalostuskelpoiset ole katsastettu, MUTTA kun on paljon koiria joita ei ole tutkittu sen enempää lonkkien kuin kyynärpäiden tai silmien suhteen ja tää on yksi kompastuskohta myöskin.
Olen melkoisen varma, että myös maailmalla on näitä "sohvachampioneita", yksilöitä joita tulisi ja pitäisi käyttää jalostukseen saadaksemme sitä tuiki tärkeää ja toivottavaa uutta geenipoolia!!
Kuten Marikakin kirjoitti, Lottovoitto ois poikaa.... ja se, että näitä mahdollisia jalostusyksilöitä olisi entistä helpompi etsiä esim. internetin ihmeellisestä maailmasta!
Pakasteellakaan emme tee mitään, elleivät keinot saada pentuja tai isompia pentueita parane - itselläni on useasta eri uroksesta tuotujen yritysten jälkeen lopputulos tasan 2 pentua yhteensä.
Ja noita "pakastekalleja" on tuotu: Kanadasta 1, Englannista 1, Usasta 2, Hollannista 1. Ja näistä saadut oljet ovat olleet useammalle nartulle, joten .... usko meinaa mennä koko hommaan. Hmmm....
Kukakohan ois ns. paras tuloksen tekijä (ell) tällä saralla??
Olisin vielä valmis tuottamaan ja olen saanut pari-kolme tarjoustakin, joista voisi jotain hyödyntää, mutta on äärimmäisen turhauttavaa tuoda pakastetta, käyttää sitä itse ja myydä muille, kun omat nartut jäävät kerta toisensa jälkeen tyhjiksi. Ja - nämä nartut eivät läheskään kaikki ole asuneet meillä vaan osa on sijoitusnarttuja.
Pakasteen kanssa "pelaaminen" on kallista tuonnin ja kulujen suhteen + siemennykset ja kulut vielä Suomessa.
Niin, netti on hyvä asia, mutta tieto lisää tuskaa voisin sanoa. Ja ihmettelyä riittää että miten Euroopassa toimitaan! Meillä on siihen verrattuna erittäin hyvät, alhaiset sukusiitoskertoimet!! Mikä ON HIENO ASIA!