Haluaisin edelleenkin keskustella asiasta lonkka-asteet ja käyttörajat jalostuksen suhteen.
Olen kuullut, että uuteen pevisaan on tulossa/tavoitellaan muutosta virallisen rotujärjestön taholta. Sinänsä rajathan on oltava ja johonkin se raja aina on vedettävä. Eikö?
MUTTA, mikä on rodullemme lonkkien suhteen se oikea tapa korjata lonkkatilastoja? Tiukentamalla sääntöjä eli tässä tapauksessa pevisa-arvoja vaiko puhumalla ja asioiden perusteluilla saada aikaan muutosta? Keskustelin asiasta EuroShow:ssa Birgitta Sjöchtin kanssa ja hän sanoi minulle, että on ihmeellistä kun Suomi on kärkimaa mitä tulee tuontikoirien ja jalostusmateriaalin hankkimisesssa viimeisten 20 vuoden aikana ja ettei meidän geenipooli ole kertoman mukaan laajempi. Hän myös ihmetteli miten samoista sisaruksista (ja myös muut rodut oli keskustelussa mukana) suomalaisten omistamien koirien lonkat ovat huonommat kuin muualla Euroopassa asuvien sisarusten. Eikä hän myöskään ymmärtänyt miksi jatkuvasti tiukennetaan sääntöjä ja uusia sääntöjä luodaan. Olisiko olemassa muunlaista toimintamallia lampureiden terveyden edistämiseksi ja sairauksien ehkäisemiseksi? Kuinka hyvin yhteistyö saataisiin maittemme (esim. pohjoismaat ja eurooppa) välillä toimimaan, jos/kun mm. lonkkakuvien arvosteluasteikko vaihtelee maiden kesken?
Eräällä SKL:n luennolla A.Liman sanoi, että ei C-lonkista kannata valittaa, nehän ovat vielä hyvät ja "käyttökelpoiset" useimpien rotujen kohdalla. Onko yleinen mielipide kuitenkin se, että A on se "ainoa oikea" ja B on välttävä, C on "romu" => kun on vielä asteikkojen kirjaimet D ja E?
Olen usein miettinyt, että olisiko vanha käytäntö A1, A2, B1, B2 jne kuitenkin piirun verran tarkempi: olisihan mahdollisuus C arvostella hiukan enemmän B:n suuntaan (C1 arvo siis) ja C2 arvo olisi enemmän D:n suuntaan.
Vaikeus rodun kasvattamisessa on aina ollut ja tulee aina olemaan jo yksin sijaintimmekin takia. Maailmanlaajuisesti kasvattajia on vähän ja suurin osa meistä on "vanhoja kääkkiä". Nuorta, uutta polvea kaivataan ja onneksi joitain uusia on rotuun ilmestynytkin!
Keskustelua!!